Zamiast pieprzu

Czarnuszka, czyli Nigella sativa, jest jedną z przypraw, które wracają do łask. Niegdyś kojarzona z kuchnią regionalną, dziś staje się coraz popularniejsza , głównie dzięki powrotowi do łask domowych wypieków oraz serów.

To roślina, której nasiona o czarnej, intensywnej barwie służą za przyprawę – najczęściej są one suszone w całości lub mielone. Ze względu na kolor bywa też zwana czarnym kminkiem. Jej aromat jest lekko orzechowy, cierpki, z nutą oregano. Czarnuszka odznacza się korzennym, lekko gorzko-pikantnym smakiem, pośrednim między smakiem maku a pieprzu. Co ciekawe, mieloną czarnuszką można zastąpić pieprz czarny - jest równie pikantna, ale nie podrażnia żołądka.

Czarnuszka jest bardzo bogata liczne składniki odżywcze; kwasy tłuszczowe, cenne flawonoidy i równie cenne saponiny. Zawiera cały kompleks witamin –A, E i witaminy z grupy B – a także biotynę, związki mineralne m.in. cynku, selenu, magnezu, wapnia, żelaza, sodu i potasu.

Czarnuszka jest szczególnie popularna w kuchni europejskiej, indyjskiej, jak i Bliskiego Wschodu. To przyprawa, którą warto dodać na początku gotowania. Można ją też przed użyciem smażyć lub prażyć. Łatwo się ją też kruszy w moździerzu.

Smak czarnuszki świetnie koresponduje z innymi przyprawami, takimi jak: liść laurowy, ziele angielskie, papryka słodka, cebuli suszona i czosnek.

Znana była już w kuchni staropolskiej - do podpłomyków czy kiszonek. Dziś jej zastosowanie kulinarne jest szerokie – pasuje serów, jaj, pieczywa po mięsa i warzywa.

Czarnuszka to także roślina lecznicza – ma bardzo wiele zastosowań. Cenny olejek z czarnuszki wzmacnia odporność, poprawia trawienie, działa przeciwzapalnie, przeciwbólowo.

 

Więcej artykułów

Ta strona używa cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

Akceptuję